Imam staro postrojenje, trebam li mijenjati upravljanje?
U praksi često susrećemo proizvodne strojeve koji su stari 20 ili više godina. Takvi strojevi obično imaju mehaniku koja je i dalje savršeno funkcionalna, ali je upravljanje postalo nepouzdano.
Električni sustav često ima sitnije kvarove. Ponekad ih je teško otkloniti jer elektro-sheme više nisu ažurne, a na stroju je već izvedena serija modifikacija. Kontroler je zastario, za njega nema rezervnih dijelova, niti na tržištu postoje inženjeri koji s njime znaju raditi.
Raspoloživost stroja smanjena je zbog čestih manjih kvarova i servisa, a time se smanjuje radno vrijeme stroja.Takav stroj predstavlja opasnost za proizvodnju jer mogući kvar PLC uređaja ili nekog dijela upravljačkog sustava može stroj ili pogon zaustaviti na dulje vrijeme.
Reautomatiziranje upravljačkog sustava daje stroju novu mladost. Kvalitetno izvedena reautomatizacija ugrađuje kompletno novu senzoriku, električne uređaje, opremu upravljačkog ormara i upravljački PLC i HMI s modernim rješenjima za koja se lako može dobiti podrška u slučaju potrebe.
Takva investicija ima povrat kroz povećanje vremena raspoloživosti stroja za proizvodnju i pouzdanost koju pruža novi sustav.
Racionalizacija potrošnje energije, da li mi to treba?
Rastuća cijena energenata povećala je svjesnost o potrebi kontrole i upravljanja trošenjem energenata. Ta je tema posebno naglašena kod većih potrošača i poslovnih sustava.
Pokušaj intervencije samo na jednom sustavu (npr. kotlovnici) često ne urodi željenim učinkom jer nisu u obzir uzeti svi faktori (npr. uvjeti korištenja, zadane temperature itd.).
U takvim slučajevima možete potražiti integralno rješenje koje integrira cijeli sustav ili zgradu u jedno energetsko rješenje s ciljem minimiziranja utroška energenta kroz prikupljanje svih relevantnih informacija (otvorenost prozora, limitiranje zadane temperature, dnevni i noćni režim, kontrola vršne snage, itd.).
U takvim uvjetima postižu se uštede od oko 20%, što naravno ovisi o svakom pojedinačnom slučaju.
Pametna javna rasvjeta u turističkim mjestima
Javna rasvjeta daje šarm turističkim mjestima na obali. Prekrasne šetnice uz more ljeti su pune šetača. Ali što je s javnom rasvjetom zimi i izvan turističke sezone?
Visoki troškovi dugih zimskih noći često gase javnu rasvjetu na šetnicama.
Sustavi pametne javne rasvjete mogu bitno pomoći u takvim slučajevima. Sustav paljenja rasvjete se izvodi s različitim režimima paljenja. Tijekom trajanja sezone rasvjeta je u punom pogonu. Izvan sezone pali se samo dio rasvjete (npr. svako treće rasvjetno tijelo) što omogućuje zadovoljavajuću razinu rasvjete i bitno manji pogonski trošak.
Upravljanje je pametno i vrlo lako se programira SMS-om ili putem interneta. Uoči predsezonskih blagdana (primjerice Uskrsa ili Praznika rada), kada se očekuje povećana posjećenost turističkih destinacija, rasvjeta se može podesiti da radi u punom pogonu.
Kako napraviti layout pogona?
Prilikom širenja pogona, njegovog moderniziranja ili građenja novog, bitno je učinkovito organizirati proizvodnju kako bi se minimizirali troškovi. Bitan faktor je površina potrebna za proizvodne strojeve.
Potrebno je uzeti u obzir faktore kao što su: proizvodni kapacitet, očekivani rast proizvodnog kapaciteta u periodu za koji se vrši analiza ili investicija, pristupnost pogona za dovoz sirovina, pristupnost pogona za odvoz proizvoda i nusproizvoda, usklađenost pristupa pogona sa pravilnicima relevantnih pravnih akata, ispravan tok materijala kako bi se izbjeglo suvišni transporti po pognu. Također je bitno planiranje ulaznog i izlaznog skladišta koje treba biti usklađeno s rutom transportnog sredstva koje prolazi kroz pogon.
Ukoliko uzmete sve faktore u obzir i provedete optimalno rješenje uz uštede u organizaciji, kadrovima i smanjenom škartu, možete bitno uštedjeti i u građevinskom dijelu pogona.
Kako efikasno organizirati održavanje?
Dinamika proizvodnje nameće visoke standarde na raspoloživost pogona za proizvodnju. Danas se očekuju raspoloživosti pogona od 95% vremena na više, ovisno o raznim industrijama. U isto vrijeme nameću se uski okviri na raspoloživi budžet za održavanje. U tom svjetlu nameće se potreba racionalnog organiziranja održavanja već prilikom same nabave.
Kvalitetnom selekcijom opreme prilikom nabave minimizira se lista potrebnih rezervnih dijelova uvijek prisutnih u skladištu. Npr. kod nabave novih strojeva bitno je pripaziti da se nabavlja standardni tip pneumatike, tip ventila, tip motora, upravljački PLC, standardni HMI, upravljačka oprema u ormaru. Tada je jedan uređaj u skladištu rezervnih dijelova ujedno rezervni dio za više linija ili strojeva odjednom.
Ako se kadrovi iz održavanja educiraju na tečajevima za rad s određenom opremom, oni postaju sposobni intervenirati u cijelom pogonu, a kvarovi i smetnje otklanjaju se mnogo brže.
Kvalitetno održavanje planira se već u fazi nabave stroja ili pogona.